Historija Bosne

O historiji Bosne i Hercegovine, o aktuelnom trenutku i njenoj budućnosti
Sada je: 02.09.2014, 05:14:07.

Vremenska zona: UTC + 01:00




Započni novu temu Odgovori  [ 1 post ] 
Autor/ica Poruka
 Naslov: Desnik i Katera se ne nalaze U Bosni, nego PREMA Bosni
PostPostano: 15.06.2010, 16:51:55 
Offline
Administrator
Avatar

Pridružen/a: 09.06.2010, 12:04:31
Postovi: 5150
Lokacija: BOSNA, TUZLA
Bookmark and Share

zastupnik teze o pogrešnom prevodu je Muhamed Hadžijahić
koji ističe da se ta dva spomenuta grada i NE nalaze U Bosni, već u Srbiji,
a to potkrepljuje činjenicom da je ustvari došlo do POGREŠNOG PREVODA grčkih prijedloga u rečenici,
pa je prevedeno U Bosni, a treba dakle, PREMA Bosni.

Citat:
Nakon što je poimenično nabrojao 6 gradova «pokrštene» Srbije, Porfinogenit dodaje da se u Bosni nalaze dva naseljena grada, Katera i Desnik. Naziv Katera je romanskog, a Desnik slavenskog porijekla. Gotovo bez izuzetka prihvaćeno je mišljenje da je Katera dominantna uzvišica na jugoistočnom rubu Sarajevskog polja, sa desne strane Željeznice, u čijem je podnožju smješteno selo Kotorac. Što si tiče ubikacije utvrđenja Desnik, ona je u historiografiji ostala sporna.
Na temelju iznesenoga Porfinogenitova podatka zaključivalo se da je Bosna BILA DIO Srbije. Međutim, to je tumačenje NEODRŽIVO. Porfinogenit, naime, ne kaže da bi se Katera nalazila U Bosni, već PREMA Bosni. Da je želio kazati da su ta dva grada u Bosni, onda bi u tekstu stajalo ( grčke riječe dole prikazane na stranici). U grčkom jeziku se prijedlog (grčka slova) koristi sa lokativom i označava mjesto. 8) Prema tome, kako Porfinogenit NIJE upotrijebio prijedlog (grčka slova), njegove se riječi NE MOGU prevesti «i U zemljici Bosni Katera i Desnik». Upotrijebio je prijedlog (grčka slova), što znači da to mjesto TREBA PREVESTI izrazom koji označava smjer, u konkretnom slučaju PREMA Bosni, a NE U Bosni. To znači da Katera i Desnik nisu uopšte bili u Bosni, već PREMA Bosni, tj. U «pokrštenoj» Srbiji.
Tako bi čitava rečenica zapravo glasila u prijevodu:

«U pokrštenoj Srbiji se naseljeni gradovi Destinik, Cernavusk, Megiret, Dresnik, Salines,
a PREMA Bosni Katera i Desnik.

Na ovaj način smo, doduše «osiromašeni» podacima o gradovima Bosne u 10.vijeku, ali je donekle riješeno pitanje o statusu Bosne u Porfinogenitovo doba. 9) Nema nikakve zapreke da se Katera i Desnik lociraju izvan prvobitne Bosne.
9) Čini se da je do KRIVE INTERPRETACIJE prvo spomena Bosne došlo i zato što su se pojedini autori držali latinskog prevoda DAI, umjesto grčkog izvornika. U latinskom prevodu «in» dolazi i u akuzativu i u ablativu, dok to nije slučaj sa grčkim jezikom, koji razlikuje upotrebu prijedloga (grčka slova). Pogrešan prijevod ovog mjesta prvi je uočio P. Anđelić, iako o tome nije ništa objavio.


slika

I Relja Novaković u knjizi «Gde se nalazila srbija od 7. od 12. veka» na 48.strani takođe IZDVAJA Bosnu sa spomenuta dva grada iz «sadašnje Srbije»:

Citat:
«Što se tiče materijalnih tragova koji ukazuju na postojanje gradova i utvrđenja na ovom području, ima ih nekoliko desetina i možda bismo pažljivim istraživanjem, uz podrobno proučavanje toponima, hidronima i oronima, mogli utvrditi geografske položaje makar nekih od imenovanih gradova. Po svoj prilici u tom slučaju bismo utvrdili da ni Salines nema smisla tražiti na području današnje Tuzle i da uopšte nema smisla pomišljati na severoistočnu Bosnu niti na današnju severozapadnu Srbiju. Sve je to u 9.veku i prvoj polovini 10. veka moralo biti daleko od prvobitne Srbije. Taj pojam je imao drugi koren i drugi razvojni, teritorijalni smer. Nešto od toga možemo naslutiti i iz sledećih poglavlja Porfinogenitovog spisa, iz onih u kojima s eon makar i ukratko zadržava na pojeidnim primorskim oblastima. Čini nam se da u tim opisima treba tražiti i objašnjenje položaja NJEGOVE SADAŠNJE SRBIJE.
Ali pre toga da se ipak malo zadržimo na imenima spomenutih naseljenih gradova, jer je to jedno od suštinskih pitanja u našem pokušaju da utvrdimo geografski položaj Porfinogenitove pokrštene Srbije. I pored najavljene teškoće ne ostaje nam ništa drugo nego da uz sve dosadašnje rezultate vidimo postoji li još neko rešenje. Kao što je napred rečeno, možda će biti dobro da u ovom pokušaju pođemo od eliminacije onih područja koja Porfinogenti spominje VAN pokrštene Srbije («sadašnje» Srbije) i u kojima posebno navodi imena naseljenih gradova.Isto tako valja ISKLJUČITI i ona područja koja, po svemu sudeći, u njegovo vreme NISU ULAZILA u sklop pokrštene Srbije. Prema tome, ako IZDVOJIMO Paganiju, Zahumlje, Travuniju sa Konavljem, Duklju i BOSNU, čije naseljene gradove Porfinogenit POSEBNO IMENUJE, i ako izostavimo područje istočno od Lima, prvo zbog nespominjanja Rasa i Zvečana, a drugo zato što nam se iz drugih izvora čini da to područje Porfinogenit ne ubraja u svoju sadašnju Srbiju («pokrštenu Srbiju») onda bi nam, kao što smo već napomenuli, ostalo da za navedenim gradovima tragamo uglavnom u župama Dukljanovog Podgorja, uključujući tu i Metohiju.


I Relja Novaković u knjizi «Gde se nalazila srbija od 7. od 12. veka» na 48.strani takođe IZDVAJA Bosnu sa spomenuta dva grada iz «sadašnje Srbije»:

Citat:
«Što se tiče materijalnih tragova koji ukazuju na postojanje gradova i utvrđenja na ovom području, ima ih nekoliko desetina i možda bismo pažljivim istraživanjem, uz podrobno proučavanje toponima, hidronima i oronima, mogli utvrditi geografske položaje makar nekih od imenovanih gradova. Po svoj prilici u tom slučaju bismo utvrdili da ni Salines nema smisla tražiti na području današnje Tuzle i da uopšte nema smisla pomišljati na severoistočnu Bosnu niti na današnju severozapadnu Srbiju. Sve je to u 9.veku i prvoj polovini 10. veka moralo biti daleko od prvobitne Srbije. Taj pojam je imao drugi koren i drugi razvojni, teritorijalni smer. Nešto od toga možemo naslutiti i iz sledećih poglavlja Porfinogenitovog spisa, iz onih u kojima s eon makar i ukratko zadržava na pojeidnim primorskim oblastima. Čini nam se da u tim opisima treba tražiti i objašnjenje položaja NJEGOVE SADAŠNJE SRBIJE.
Ali pre toga da se ipak malo zadržimo na imenima spomenutih naseljenih gradova, jer je to jedno od suštinskih pitanja u našem pokušaju da utvrdimo geografski položaj Porfinogenitove pokrštene Srbije. I pored najavljene teškoće ne ostaje nam ništa drugo nego da uz sve dosadašnje rezultate vidimo postoji li još neko rešenje. Kao što je napred rečeno, možda će biti dobro da u ovom pokušaju pođemo od eliminacije onih područja koja Porfinogenti spominje VAN pokrštene Srbije («sadašnje» Srbije) i u kojima posebno navodi imena naseljenih gradova.Isto tako valja ISKLJUČITI i ona područja koja, po svemu sudeći, u njegovo vreme NISU ULAZILA u sklop pokrštene Srbije. Prema tome, ako IZDVOJIMO Paganiju, Zahumlje, Travuniju sa Konavljem, Duklju i BOSNU, čije naseljene gradove Porfinogenit POSEBNO IMENUJE, i ako izostavimo područje istočno od Lima, prvo zbog nespominjanja Rasa i Zvečana, a drugo zato što nam se iz drugih izvora čini da to područje Porfinogenit ne ubraja u svoju sadašnju Srbiju («pokrštenu Srbiju») onda bi nam, kao što smo već napomenuli, ostalo da za navedenim gradovima tragamo uglavnom u župama Dukljanovog Podgorja, uključujući tu i Metohiju.


Inače, Relja Novaković je na stranama iste knjige od 47-55 pokušao locirati spomenutih 6 gradova u tadašnjoj Srbiji, pa bi po njemu:
Destinikon (Dostinik) bio srednjovjekovni grad Ždrijelo, koji s enalazio blitu Pečke patrijaršije
Meguretous, odnosno, Međutječej, bi po njemu mogla biti današnja Foča
Dresneik bi mogao biti srednjovjekovni grad Drsnik u Metohiji, na desnoj obali rijeke Kline
Lesnek, odnsono Lesnik, smjestio je Relja u dolinu Lima, u području Bijelog Polja
Salenes, koji po njemu NIJE današnja Tuzla, već neko naselje po imenu Slatina, postojalo je u okolini današnjeg čajnića
Tzernabouskei, odnosno černavusk nije locirao.
Taj grad uz Kateru i Desnek koji su PREMA Bosnina donjoj karti su označeni sa upitnicima, pošto za njih nije opisano gdje bi se bar približno mogli nalaziti, i na donjoj karti su locirani proizvoljno, ali sa osnovnom tezom, da su se nalazili PREMA Bosni, dakle negdje blizu granice sa Bosnom.
Inače, Katera i Desnik su isto označavani i na klasičnim kartama (pogledati iz «Historija YU naroda» 1953.g.) sa upitnicima i kada su prikazivani u okviru Bosne, gdje se takođe nije mogla odrediti njihova lokacija.

slika


Vrh
 Profil Pošalji e-mail  
 
Prikaži postove “stare”:  Redanje  
Započni novu temu Odgovori  [ 1 post ] 

Vremenska zona: UTC + 01:00


Online

Trenutno korisnika/ca: / i 1 gost.


Ne možeš započinjati nove teme.
Ne možeš odgovarati na postove.
Ne možeš uređivati svoje postove.
Ne možeš izbrisati svoje postove.

Traži:
Forum(o)Bir:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Free Forum : phpbb3now.com